Niva Nytt - Oktober & November 2018

Bäste Nivakund,

Camilla vid pennan...

Magiska vinter! Tittar ut över ett snötäckt Haninge och ler idag, hoppet om att vi får en vit jul i år stärks - det är så vackert!

Julen är den tid jag reflekterar över mitt år och känner tacksamhet för det jag har. Vi människor har en förmåga att hela tiden jaga mer och större istället för att stanna upp och vara tacksam för det vi har. Kom ihåg att se dig omkring och tänka på att det finns människor som faktiskt har det mycket sämre ställt än vi. I juletid är det viktigare att stanna upp och säga hej till kassörskan i affären eller mannen vid busshållplatsen än att köpa den dyraste presenten. Varje möte du har kan vara den personens enda glädje den dagen eller till och med vara livsavgörande för denne. Så bäste du, stanna upp, andas in och öppna ditt hjärta för allt och alla du möter. Du kommer märka att ditt liv blir rikare.

/ God jul kram till dig

Niva informerar…

Bara för att höst- och vintermörkret har lagt sig som ett täcke över oss  betyder det inte att vi på kontoret har gått i ide  -  nästan tvärtom. Det är under denna period som vi har tid att fokusera lite extra på våra kunder och även på vår utveckling.

Så, under oktober månad hände det, Niva Ekonomi skrev på ett kontrakt för ytterligare en lokal som ligger inne på Blekingegatan på Söder.  Främsta syftet med detta kontor är att ha en mötesplats för våra stadskunder och andra som har svårt att ta sig ut mot Haninge. Kontoret kommer även användas för interna möten, kurser och så vidare.

Men som sagt, inte bara utveckling har varit i fokus utan även Ni -  våra kunder.
Niva Ekonomi hade därför sitt absolut första kundevent som vi arrangerade här på kontoret, det gick som planerat och var mycket populärt. Det bjöds på tipspromenad,  mingel med snittar, föreläsningar om förmåner och digitalisering och kvällen avslutades med pingis!

Tack alla Ni som deltog och bidrog med Era frågor och närvaro. Vi har en stor förhoppning om att dessa event ska ge Er mervärde och nyttig information om sådant som Ni står inför. Ge oss gärna förslag på saker Ni skulle vilja att vi går igenom på framtida event.

Missade Ni denna tillställning behöver Ni inte vara ledsna -  vi kommer garanterat arrangera fler kundevent framöver. J

För övrigt på Niva…

  • Vill vi gratulera Bulduk och Kamilla som utsågs till månadens anställd oktober och november.
  • Stort tack Sabina - vår praktikant, som har varit här hos oss i tio veckor och gjort ett grymt jobb, all lycka till dig Sabina!
  • Under jul och nyår har vi stängt under alla röda dagar men har sedan öppet som vanligt 08.30-16.30 resterande dagar.

 

Månadens - Kom ihåg

* Har du kassa eller varulager i ditt företag och ett bokslut 20181231, kom ihåg att inventera sista dagen på året.

* Om du har bokslut 20181231 och har en önskan om ett snabbt bokslut bör du meddela oss detta så snart som möjligt så vi kan prioritera ditt bolag.

* När ni lämnar material i vår brevlåda här på kontoret på Markörgatan vid entréplan är det väldigt viktigt att ni klistrar ihop kuvertet så inte material ramlar ut tex. kvitton m.m. :)

* Kom ihåg att den 31 januari 2019 är sista dagen att begära utbetalning för rot och rut. Om du har utfört rot- och ruttjänster under 2018 och kunden har betalat före årsskiftet, måste din begäran om utbetalning ha kommit in till Skatteverket senast den 31 januari 2019.

 

Tips till dig

* Har du varit kund hos Niva mer än 6 månader och vill ha ett fastprisförslag på din redovisningstjänst?  Mejla Camilla Niva så tar hon fram ett förslag till dig.

*Nya VAB regler från och med årsskiftet. Nu blir det enklare för den som är hemma med sjukt barn. Kravet på att anmäla VAB första dagen slopas. Samtidigt skärper Försäkringskassan kontrollerna. Läs mer kring detta via länken,

https://www.nsd.se/nyheter/nya-vab-regler-anmalan-slopas-nm4983278.aspx

*Från och med 1 januari 2019 ersätts radio- och tv - avgiften av en särskild public service-avgift som tas ut via skattsedeln. Mer information kring detta hittar du via denna länk,

https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

* Arbetsförmedlingen har en arbetsgivarpodd där de tar upp olika bra punkter som är väldigt bra för dig som driver eget företag.  Det är allt ifrån hur man lyckas med annonsen, hur man hittar medarbetare på en rekryteringsträff eller som nu kom det ut en nytt podd avsnitt som handlar om hur man lyckas med sälj. Gå in på länken för att se vad mer för spännande och lärorika podd avsnitt det finns.

https://afarbetsgivarpodd.podbean.com/

* Ny säsong av podcasten Skatteskolan. Skatteskolan är podcasten som lär dig det mesta du behöver veta om skatt, moms och avgifter för att starta och driva företag. Det första avsnittet handlar om att göra något för första gången som företagare – till exempel ta in kapital, handla med utlandet och deklarera företaget. Nytt avsnitt släpps varje onsdag, gå in på länken och titta vettja.

https://www.verksamt.se/om-verksamt/podcast

 * Du som bedriver verksamhet inom bygg-, restaurang-, frisör- eller tvätteribranschen måste enligt lag föra personalliggare. Från och med den 1 juli 2018 ska även du som bedriver verksamhet inom service av motorfordon, kropps- och skönhetsvård samt om du är livsmedels- eller tobaksgrossist föra personalliggare.

*Ni som driver en ekonomisk förening, bostadsrättsförening, kooperativ hyresrättsförening, bostadsförening eller sambruksförening ska registrera en ordförande hos Bolagsverket nästa gång ni anmäler en styrelseändring eller senast den 31 december 2019. Det är ett krav enligt den nya lagen om ekonomiska föreningar.

*En försäljning av vissa tillgångar kan vara undantagen från skyldigheten att debitera moms om säljaren inte har haft rätt till avdrag för ingående moms vid inköpet av tillgången. Skatteverket ger i ett nytt ställningstagande sin syn på vilka överlåtelser som omfattas av detta undantag. Vill du läsa mer kring detta så gå in på denna sida

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/370811.html?date=2018-08-24&utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

* Hör med oss om det är något specifikt du undrar över just nu.

 Visste du att..

* Vi anger ditt företag som en referenskund - det innebär att vi skriver på vår hemsida att ni är kunder hos oss. Bra tillfälle även för ditt företag att synas, länkningar är alltid bra för er marknadsföring. Mejla logotyp och skriv gärna några rader om vårt samarbete så lägger vi upp det.

* Vi finns på Instagram, in och följ oss på @nivaekonomi !

* Våra ledord är Engagemang, Förtroende och Kompetens! Det är viktigt att ni känner att dessa ledord verkligen representerar oss på Niva.

* Vi jobbar varje dag för att göra Er rika!

 

Dela på...